V sredo, 1. oktobra 2025, je OZSČ Koper organiziral strokovno ekskurzijo z ladjico Zlatoperka ob slovenski obali, na katero so bili povabljeni zaslužni člani združenja in njihove partnerke.

Letošnja tema je bila posvečena seznanjanju s poslanstvom Luke Koper d. d. in ogledu pristanišča, ki je pomembno za razvoj Obalno-kraške regije, z morske strani. Zaradi burje je letošnja ekskurzija ob slovenski istrski obali bila krajša, iz koprskega starega pomola ob Luki Koper do Ankarana, blizu pozicije ki je namenjena tudi razstrosu pepela pokojnih na morju, kar je sedaj že ustaljena tradicija, tako da skoraj ne mine teden, da komunalno podjetje Marjetica ne izpelje tudi te vrste poslovitev na željo svojcev pokojnika.

Obalno-kraška regija je po velikosti med najmanjšimi regijami v Sloveniji, po gospodarski razvitosti pa med bolje razvitimi. Luka Koper je delniška družba, ki s svojo dejavnostjo vpliva na razvoj regije in ji daje pozitiven in dinamičen gospodarski utrip. Osnovna dejavnost Luke Koper d. d. je izvajanje pretovornih in skladiščnih storitev za vse vrste blaga, ki jih dopolnjujejo z vrsto dodatnih storitev na blagu in dopolnilnih storitev. Cilj je zagotavljanje celovite logistične podpore za stranke. Družba upravlja tudi ekonomsko cono in skrbi za razvoj in vzdrževanje pristaniške infrastrukture. Dejavnost Luke Koper vpliva na 7000 delovnih mest v Sloveniji in vsak evro dodane vrednosti v pristaniški dejavnosti pomeni še dodaten evro v drugih dejavnostih slovenskega gospodarstva. V Luki Koper se ukvarjajo s pretovorom blaga v uvozu, izvozu in tranzitu, ki je razdeljen v več različnih sektorjih in dejavnostih glede na obliko in način pakiranja. Tako je v Luki Koper terminal za sipke tovore (žita, glinica in blago, ki je sicer shranjeno v silosih), razsute tovore kot je železova ruda, premog itd., generalno blago, ki je lahko v vrečah, zabojih, kartonih kot so sladkor, riž, južno sadje, stroji in strojni deli različnih dimenzij, v kontejnerjih, ko je tako blago že v zabojnikih in tudi Luko zapusti v zabojnikih, RO-RO manipulacija za vozila kot so avtomobili, tovornjaki, avtobusi, ki lahko samovozno zapustijo luko, tekoči tovori kot so razna goriva, maziva in kemikalije itd. Sami imajo tudi mehanične delavnice, ki svoja vozila popravljajo ali pa izdelujejo specifična orodja za manipulacijo kot so razne kljuke, sprejderji za zapenjanje in dvigovanje kontejnerjev, palete luških dimenzij, ki so večje od EU palet. Imajo tudi lastno železnico, ki manipulira z vagoni na svojih industrijskih tirih, do predaje na tovorno postajo SŽ. Luka odpremlja blago na ladje, razklada z ladij s svojimi obalnimi dvigali ali sesalci za sipke tovore, naklada na kamione ali vagone različnih kategorij, odvisno od blaga, ki zahteva različne tipe vagonov ali ostalih specialnih vozil za cestni prevoz.

Območje pristanišča je odigralo pomembno vlogo tudi ob osamosvojitvi Slovenije. Deseti dan vojne, 7. julija 1991, so ob posredovanju Evropske skupnosti Slovenija, Hrvaška in vodstvo SFRJ v Beogradu dosegli sporazum o prekinitvi ognja in trimesečni zamrznitvi projekta osamosvojitve, ki so ga povzeli v t. i. Brionski deklaraciji. A še preden se je omenjeni rok iztekel, so takratne jugoslovanske oblasti spoznale, da Slovenije ne bo mogoče zadržati v Jugoslaviji, zato so stekli pogovori o odhodu JLA s slovenskega ozemlja. Umik je potekal prek Luke Koper. Zadnji vojak JLA jo je zapustil 25. oktobra ob 23.45 h . Kot zadnji je slovensko morje sicer zapustil trajekt Venus v prvih minutah 26. oktobra 1991.

Ekskurzija je bila ob lepem vetrovnem vremenu odlično izvedena, druženje je seveda popestrila posadka s sardelami na žaru, ki so jih udeleženci s slastjo pojedli ter s tem tudi preverili preskrbo z »nič kilometri«.

Besedilo: Bojan Starc in Ljubo Benevol

Fotografije: Bojan Starc, Ljubo Benevol